browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

5-8

Posted by on 05/08/2022

Het is de hele nacht warm gebleven op de kamer. Toch heb ik lekker geslapen op al het beddengoed. Vanmorgen liep de wekker om 6.30 af. Na alle dagelijkse ochtend zaken zat ik om 7.30 aan het ontbijt.

Om 7.45 ben ik mijn bagage van mijn kamer gaan halen en heb ik afgerekend met de uitbaatster. Haar vriendin heeft de garage voor me open gedaan, zodat ik mijn fiets buiten kon zetten.

Deze heb ik weer opgeladen, de bidons met koud water gevuld en ik ben op gestapt.

Een kilometer of 7 buiten la Châtre kwam ik bij het plaatsje Sarzay

Een vrij goed bewaard kasteel zoals in een sprookjesboek. De Efteling zou er jaloers op zijn.

Nog eens 7 kilometers verder kwam ik in Neuvy st. Sépulchre (st. Sépulchre is de heiliggrafkerk in Jeruzalem) Daar was ik even verbaasd door de vorm van de kerk

Als je weet dat de grafkerk in Jeruzalem ook rond is dan snap je de rest ook
De kerk deuren

Vandaag doorkruist de route een aantal dalen. Dat betekent veel dalen en veel klimmen. Langzaam steig ik dan naar het Massif-Central. Tot nu toe ben ik van uit Nevers richting westen gereden. Vanaf Neuvy zal het meer naar het zuiden gaan.

Na Neuvy kwam ik ik in Mouhers. De kerktoren vond ik wel bijzonder

Na een paar klimmen en dalen kwam ik na 25 km bij Cluis Dessous. Bij de Maria kapel heb ik even pauze gehouden

Door de warmte en droogte lijkt het hier wel herfst

Het is steeds meer bewolkt geworden en lang niet zo warm als gisteren. Gelukkig wordt ik wel warm van al het klimmen 😉

Natuurlijk had ik bovenstaande nog niet ‘koud’ getypt, of de bewolking brak en de zon scheen weer vol op en het werd , ook zonder klimmen, warm

Na weer wat op en neer in de hoogte, kwam ik 10 km verder in Orsennes. De kerkdeur stond uitnodigend op dus

Mooie plaats voor een ‘goed gesprek’

Buiten was een monument voor de grote oorlog (WO1) met een lange rij namen. Later was voor WO2 er één bij geplaatst. Toen ik de namen vergeleek van beide lijsten zag ik wat doublures in achternamen. Wat een drama moet dat zijn geweest dat twee generaties uit een familie gevallen zijn in twee verschillende oorlogen

Ik stond dat zo te overpeinzen, toen er van achteren geroepen werd. Ik draaide me om en zag een fietster op een oranje Santos aan komen rijden.

We raakten natuurlijk in gesprek. Over fietsen (zij had een probleem met haar hydraulische schijfrem achter). Over werk (onderwijs, natuurkunde, etcetera) Wereldfietsers, GPSMAP, na ja, veel dus

Zo, Nicole Fux, je staat er op 😜

Nicole ging verder naar la Châtre. In st. Amand ging ze naar de fietsenmaker. Daar had ze al over gehoord.

Ik ben nog even blijven zitten. Tenslotte was het niet zo ver meer, maar wel veel klimmen en dalen. De wegen kregen dan ook steeds meer haarspeldbochten. En de hellingen tussen de bochten in waren steil. Gelukkig deden de remmen het goed 😉

Na nog wat berg en dal kwam ik bij hotel du Lac. Ja het ligt aan een (stuw)meer. Al een heel oud stuwmeer in de rivier de Creuze.

Ik zit in kamer 5 en…..

…….heb uitzicht over het meer.(maar ook op de overkant waar hoog op de berg Crozant ligt. Eerste dorp na de wandeling omhoog morgen)

Nu eerst de gewone dingen van de dag.

Ik heb de administratie afgehandeld en ben een haalbaar doel voor morgen gaan zoeken. Het wordt weer een refuge. Probleem is ik heb hier geen GSM bereik.

Met zo’n uitzicht is het niet erg om ‘aan het werk’ te zijn

Ben gaan bellen via de vaste telefoon lijn van het hotel en heb de voicemail ingesproken. De eigenare kent de refuge en zei dat ik het vanavond nog eens mocht proberen. Nu even genieten

Alleen er zijn hier veel wespen en een hoop hoornaars

Die hoornaars zijn zeker 2 maal zo groot als de ‘gewone’ wesp, als ze al niet groter zijn.

Straks nog het drie gangen diner

Oh ja het dinner, maar eerst nog even over het adres van morgen. Ik heb nogmaals gebeld met de refuge en die bleek vol te zitten. Mevrouw Cecile ging meteen in d’r zorgstand en is gaan kijken wat wel kon. Uiteindelijk wordt het morgen le Souterrain. Goed eerst het dinner

Pasteitje met kleine Jacobsschelpen (vanwege mijn route)
Eendenbout met borst en nog meer lekkers
Kersen met lekkers en nog meer lekkers (vonden de wespjes ook)

Na het eten heb ik nog een hele tijd een stik gezellig gesprek gehad met de heer Brandsma. Heb ik het hotel Le Souterrain geboekt. Kortom het bleef nog lang onrustig in Crozant.

Morgen dan maar een kilometer of 30 en voor zondag gaan we morgen vroeg aan de slag.

He, hé, zo was de dag weer aardig gevuld….

Jammergenoeg een plat plaatje waarin je de hoogtemeters niet kunt zien.